Rippijuhlat

Rippijuhlaa edeltää rippikoulun käyminen. Se on nuoren elämässä kasteen jälkeen seuraava suuri kristillinen juhla.

Rippikoulun voi käydä, vaikka ei kuuluisikaan kirkkoon eikä olisi kastettu. Alaikäinen voi liittyä huoltajien luvalla kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kuuluisikaan kirkkoon.

Rippikoulu päättyy konfirmaatiojuhlaan, joka antaa oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Rippikoulu on myös kirkollisen avioliitoon vihkimisen edellytys.

Rippijuhlan voi järjestää kotona tai muussa sopivassa paikassa esim. seurakunnalta vuokrattavissa tiloissa.

Lisätietoja kirkkoherranvirastosta.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen