Kirkolliset toimitukset

Seurakunta on mukana elämän iloissa ja suruissa mm. kirkollisten toimitusten kautta. Seurakunnan jäseneksi ja Jumalan perheväen yhteyteen liitytään kasteessa, joka toimitetaan yleensä ennen kahden kuukauden ikää. Kastetoimitus suoritetaan kotona, kirkossa tai muussa sopivassa paikassa.

Avioliittoon vihkiminen on julkinen sitoutuminen elinikäiseen avioliittoon ja Jumalan siunauksen pyytämistä yhteiselle elämälle. Avioliittoon vihkiminen voidaan järjestää pienenä toimituksena kahden todistajan läsnä ollessa tai isompana hääjuhlana kirkossa tai muussa sopivassa paikassa.

Hautaan siunaamisessa jätetään poisnukkunut rukouksin Jumalan käsiin pyydetään Jumalan läsnäoloa suruun. Siunaaminen tapahtuu yleensä kirkossa tai siunauskappelissa. Muistotilaisuus voidaan järjestää seurakuntatalolla, vainajan kodissa tai muualla.

Kirkollisista toimituksista sovitaan ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon.

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen